علائم بارداری پوچ

علائم بارداری پوچ

زمانی به یک بارداری ، بارداری پوچ گفته می شود که تخمک و اسپرم با هم لقاح پیدا می کنند ولی ازتخم بارور شده فقط یک کیسه حاملگی رشد می کند و جنین در داخل آن بوجود نمی آید.در واقع ممکن است بنا به دلایلی جنین ، کیفیت لازم برای رشد را نداشته باشد و ساک حاملگی خالی ایجاد شود. بارداری پوچ از علل بسیار شایع سقط در خانمها می باشد.

علل بارداری پوچ:

علت بارداری پوچ و تشکیل نشدن جنین ، اشکال در تقسیم سلولی ، اختلال کروموزومی جنین ، اسپرم یا تخمک و کیفیت بد جنین ، تخمک یا اسپرم می باشد.

علائم بارداری پوچ :

در بارداری پوچ ، تاخیر پریود و تست حاملگی مثبت وجود داشته و به علت ترشح هورمون HCG ( هورمون بارداری ) از جفت ، خانم علایم بارداری مانند تهوع ، خستگی و بی حالی و سنگینی و درد پستان را دارد . به علت عدم رشد جنین ، ممکن است مادر باردار دچار لکه بینی در اوایل بارداری ، درد زیر شکم و خونریزی زیاد وسنگین شود که در این صورت بایستی فورا به متخصص زنان مراجعه کنید. با کاهش هورمون حاملگی از جفت ، بتدریج علایم بارداری مانند تهوع و درد سینه از بین می روند. بارداری پوچ از علل شایع سقط در سه ماهه اول بارداری است.

به صفحه رسمی آئین مادری در اینستاگرام بپیوندید

تشخیص بارداری پوچ:

تشخیص بارداری پوچ با مراجعه به متخصص زنان صورت میگیرد. حاملگی پوچ در مراحل اولیه با سونوگرافی واژینال تشخیص داده می شود. بطور طبیعی ، در حدود 6 هفته جنین در داخل کیسه حاملگی تشکیل می شود اما در حاملگی پوچ ، ساک حاملگی در این زمان خالی است . در خانمهایی که پریود نامنظم دارند در صورتی که در این سن حاملگی ، جنین دیده نشود میتوان آن را طبیعی در نظر گرفت . زیرا گاهی جنین دیرتر تشکیل می شود ، اما انتظار می رود در طی 2-1 هفته آتی ، با تکرار سونوگرافی ، جنین در ساک حاملگی دیده شود. در هر حال پزشک متخصص زنان جهت اطمینان از عدم تشکیل جنین ، ملزم به تکرار سونوگرافی حاملگی می باشد.

درمان حاملگی پوچ :

یک حاملگی با ساک خالی محکوم به سقط است . گاهی بدن خانم باردار خود به این حاملگی پوچ واکنش داده و سعی در دفع محصولات حاملگی دارد. وقتی نشانه های سقط وجود ندارد ، متخصص زنان با دارو ، رحم را تحریک به دفع و سقط می کند.اگر سقط کامل انجام نشود یعنی محصولات حاملگی بطور کامل دفع نشوند بسته به نظر متخصص زنان ممکن است کورتاز لازم باشد.

پیشگیری از بارداری پوچ :

این مشکل ممکن است برای هرکس و بدون هیچ سابقه ای ایجاد شود . خبر خوش برای مادران باردار با سابقه حاملگی پوچ این است که این افراد می توانند بارداری موفقی داشته باشند. اما احتمال تکرار آن در بعضی افراد با درصد بسیار کم وجود دارد. پیشگیری از حاملگی پوچ با ساک خالی امکان پذیر نیست مگر اینکه بررسی های لازم قبل از بارداری انجام شود .حاملگی پوچ ممکن است یکبار اتفاق بیفتد و بارداری بعدی موفق باشد اما در صورت تکرار این موضوع ، باید با متخصص سقط مکرر، مشاوره انجام شده و تستهای تشخیص سقط مکرر درخواست گردد. اگر شما هم در بارداری قبلی دچار چنین مشکلی بوده اید می توانید با بهره گیری از مشاوره با یک فوق تخصص زنان و نازایی در زمینه سقط در اصفهان و انجام مراقبت ها و اقدامات لازم ، بارداری موفقی داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست