آشنایی با زگیل های تناسلی خطرناک زنان و مردان

رپورتاژ تبلیغات
بدون دیدگاه

زگیل تناسلی یکی از عارضه‌های پوستی و از جمله بیماری‌های مقاربتی به حساب می‌آید. این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود و شکل آن به صورت توده‌ای نرم است که شباهت زیادی به گل کلم دارد. این بیماری که به آن عفونت HPV گفته می‌شود، در بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی زنان و مردان ایجاد می‌شود. زگیل‌های تناسلی انواع مختلفی دارند که در ادامه هر یک از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا genital warts یکی از بیماری‌های جنسی است که عامل ایجاد آن ویروس human papillomavirus است. این بیماری که با نام پاپیلوم نیز شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌های پوستی در خانم‌ها و آقایان است. این بیماری دو نوع پرخطر و کم خطر دارد و معمولا افراد مبتلا به این بیماری، نوع کم خطر آن را می‌گیرند.

تا به حال بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی شناخته شده است که 40 نوع از آن از طریق تماس جنسی وارد بدن می‌شود. سویه‌ای از ویروس اچ پی وی که باعث ابتلا به این بیماری می‌شود، با نوع ویروس زگیل دست و پا متفاوت است. سویه‌های کم خطر این ویروس مثل HPV-6 و اپ پی وی 11 هستند که عامل ایجاد 90 درصد از زگیل‌های تناسلی هستند.

سویه‌های دیگر اچ پی وی همچون HPV-16، HPV-18، HPV-45، HPV-31، HPV-58 و HPV-33 از نوع پرخطر این ویروس هستند. این نوع از ویروس‌های اچ پی وی مهم‌ترین عوامل ایجاد 70 درصد از سرطان‌های گردن رحم می‌باشند. امروزه واکسن hpv به عنوان بهترین دارو برای درمان اچ پی وی، شناخته شده است. بهترین کاری که باید انجام دهید، آشنایی با روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

 

انواع زگیل تناسلی

امروزه بیش از 100 نوع ویروس اچ پی وی که عامل ایجاد بیماری زگیل دستگاه تناسلی می‌باشد، شناخته شده است. انواع زگیل‌های تناسلی عبارتند از:

  • زگیل آلت تناسلی
  • زگیل‌های مقعدی
  • زگیل دهانی
  • زگیل‌های مجرای ادراری
  • زگیل واژن
  • زگیل‌های بیضه

علاوه بر این زگیل‌های تناسلی، نوع خفیف یا کم خطر و پرخطر دارد که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

زگیل تناسلی خفیف چیست؟

زگیل دستگاه تناسلی که ویروس عامل آن از نوع کم خطر باشد، خفیف و کم خطر است. مهم‌ترین چیزی که در صورت ابتلا به این بیماری باید به آن توجه کنید، نوع پرخطر یا کم خطر می‌باشد. اگر فرد در اثر قرار گرفتن در برابر ویروس پرخطر اچ پی وی بیمار شده باشد، احتمال تبدیل آن به سرطان وجود دارد.

زگیل تناسلی مردانه چیست؟

این بیماری در مردان در قسمت‌های مختلف آلت تناسلی، کشاله ران، ناحیه آنوس در داخل یا اطراف مقعد و ران ایجاد می‌شود. آقایان برای تشخیص این مشکل، باید به یکی از متخصصان اورولوژی مراجعه کنند.

آیا زنان به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند؟

معمولا زنان در قسمت‌های داخلی و خارجی مهبل یا مقعد، دهانه رحم، ران و کشاله ران به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. سوالی که معمولا کاربران می‌پرسند این است که آیا دختران مجرد به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دختران نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند. انتقال ویروس زگیل دستگاه تناسلی از طریق تماس پوستی اتفاق می‌افتد و لزوما دخول عامل ابتلا به آن نخواهد بود.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

ورود ویروس پاپیلومای انسانی معمولا هیچ علامتی مشخصی ندارد و به همین دلیل بسیاری از افراد از ابتلای خود به آن اطلاعی ندارند. مشکل نوع خطرناک این عفونت باعث طولانی شدن پروسه بیماری و ایجاد تغییر در سلول‌های دهانه رحم، آلت تناسلی و مقعد می‌شود. زگیل‌ها ممکن است برجسته باشند یا این که فضای کوچک و صافی از پوست را درگیر کنند.

از طرفی علائم این بیماری ممکن است روزها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها پس از ابتلای فرد خود را نشان ندهند. شایع‌ترین علائمی که نشان دهنده این بیماری پوستی می‌توانند باشند، عبارتند از:

  • ایجاد برجستگی‌های شبیه به گل کلم
  • داشتن خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • احساس درد در حین رابطه جنسی
  • خونریزی در زمان برقرار رابطه جنسی
  • تغییر در رنگ ناحیه تناسلی به قهوه‌ای یا صورتی

نکته مهمی که باید به شما بگوییم در مورد علائم پیش از ابتلا به این بیماری است. اگر عفونت ویروسی اچ پی وی به مرحله ایجاد زگیل دستگاه تناسلی نرسیده باشد، علائمی همچون ترشح واژن، خونریزی، خارش، حساسیت و سوزش دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم گفته شده در مورد این بیماری را دارید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که شرایط مراجعه حضوری به پزشک را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره‌های پزشکی آنلاین و تلفنی استفاده کنید. از این طریق به راحتی می‌توانید مشکل خود را با پزشک در میان گذاشته و درمان خود را شروع نمایید.

برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر نگران ابتلا به بیماری زگیل دستگاه تناسلی هستید، ابتدا باید بدانید باید به چه پزشکی به صورت حضوری یا آنلاین مراجعه کنید. خانم‌ها برای تشخیص این بیماری باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. البته متخصص پزشک متخصص عفونی، اورولوژی و پزشک متخصص بیماری‌های مقاربتی از جمله پزشکانی هستند که خانم‌ها می‌توانند از آن‌ها مشاوره بگیرند. آقایانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، باید به پزشک اورولوژی به صورت حضوری یا تلفنی مراجعه کنند. پزشک پس از معاینه و دریافت شرح جال بیمار، آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند.

عوارض زگیل تناسلی چیست؟

هر نوع بیماری می‌توانند عوارض مختلفی را برای بیماران ایجاد کنند، ولی نوع آن‌ها ممکن است در افراد متفاوت باشد. از جمله عوارض ابتلا به زگیل دستگاه تناسلی می‌توان به سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان دهان و گلو و همچنین سرطان آلت تناسلی اشاره کرد.

همچنین ممکن است زگیل‌های ایجاد شده بر روی دیواره واژن با ایجاد انسداد در مسیر خروج ادرار، باعث اختلال در دفع شوند. مشکل دیگری که بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است به آن دچار شوند، ایجاد مشکلات در دوران بارداری است. کاهش میزان کشیدگی بافت واژن در طول زایمان و ایجاد خونریزی از جمله مشکلاتی است که این بیماری برای زنان باردار به وجود می‌آورد. زگیل دستگاه تناسلی ممکن است به گلوی نوزاد انتقال پیدا کند و راه تنفس او را مسدود نماید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی که پوست افراد را درگیر می‌کند، صحبت کردیم. زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های پوستی مراقبتی است که در اثر تماس پوستی و ارتباط جنسی منتقل می‌شود. این بیماری ممکن است تا مدت‌ها علائمی نداشته باشد و فرد متوجه ابتلای خود نشود. در صورتی که یکی از علائم سوزش، خارش، احساس درد پس از رابطه جنسی و خونریزی داشتید، فورا به یکی از پزشک‌های با تخصص عفونی، اورولوژی یا متخصص زنان مراجعه کنید. بهترین داروهای مصرفی برای درمان ویروس اچ پی وی را میتوانید با اطمینان کامل از سایت فراز طب تهیه کنید . بهترین روش برای درمان ویروس اچ پی وی در ارتباط بودن با کارشناسان فرازطب است که می توانند با بررسی دقیق، بهترین درمان براساس وضعیت موجود را پیشنهاد داده و راهکارهایی برای رفع مشکل ارائه دهند.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها : , , , , , , , , , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست